|
|
Клавиатурите
Вероятно мислим най-рядко точно за частите от компютъра, с които сме най-често в контакт. Но клавиатурата, в действителност е една изумителна технология. Вероятно вие дори не предполагате, че във вашата клавиатура се крие цял компютър, който отговаря за това, когато пишете компютъра да получава всичко точно. В най-общи линии клавиатурата е набор от клавиши, свързани към микропроцесор, който следи техното състояние.
Видове клавиатури :
Модерна клавиатура
През цялото си съществуване, от зората на компютрите вероятно клавиатурите са това устройство, което най-малко се е променило. Всъщност единствените промени, която клавиатурите са претърпяли са малки козметични промени и няколко добавени клавиша. Днес най-разпространените клавиатури са :
Преносимите компютри, като лаптопите рядко съдържат някакъв вид стандартна клавиатура, а при тях подредбата на допълнителните клавиши зависи най-вече от производителя. Все пак рядко се толкова различни от стандартните, за да са трудни за ползване.
Днес най-разпространената подредба на клавишите е взета от старите пишещи машини. Първите такива били механични и триещите им се части бързо се износвали - затова проектантите им разполагали клавишите по възможно най-неудобният за писане начин - т.н. QWERTY подредбата (първите шест букви от блока с буквите). Тъй като този начин на подредба станал стандарт се наложил и в електронните клавиатури на първите телетайп терминали - а тези клавиатура били достъпни за разработчиците на първите компютри, като готови модули и станали стандарт и при тях. Оттогава досега са правени много опити за подобряване на този стандарт, но без успех, понеже хората са свикнали с него.
В клавиатурата :
Както казах в началото клавиатурата се състои от матрица клавиши, свързани с микропроцесор - този процесор се казва клавиатурен контролер. Неговата цел е сравнително проста - да следи кои клавиши са натиснати - да елиминира грешни данни, породени от трептенето на контактите и да предава серийно на компютъра данните за това. В постоянната памет на този процесор има запаметена т.н. таблица на знаците - тя съдържа карта на това кои знаци отговарят на дадена позиция от матрицата с клавишите.
За самата матрица има няколко технологии. Тях ще разгледаме тук :
Мишките
За пръв път мишките се появили през далечната 1984-та с първият Apple Macintosh. Е, това не значи, че това били първите мишки - те просто били първите комерсиални такива. В днешно време те са част от нашият живот и ние не можем без нея. Това е така още от времената на първият Windows досега.
Кратка история :
Мишка
Учудващо е колко прости и ефективни са мишките, а колко дълго им отнело да станат част от ежедневието ни. Като се има в предвид, че хората по природа са свикнали да посочват с пръст нещата, за които говорят е учудващо, че толкова добри устройства за посочване, като мишките се забавили толкова. Въпреки, че като идея мишките се зародили още през 60-те, им отнело няколко десетилетия, за да станат масови. В началото нямало нужда в компютрите нещата да се посочват, защото интерфейса бил текстов. Затова през годините, преди на компютърните клавиатури да се появят стрелките, нужда от мишки нямало. Първоначално светлинните писалки били използвани за посочване на обекти по екрана. Мишката се появила масово за пръв път прикачена към Apple Macintosh - първият такъв се появил през '84-та. Естествено - тя претърпяла огромен успех. Сравнени със светлинните писалки и графичните таблети мишките са евтини и не натоварващи операционната система и хардуерът. При PC-тата лудостта по мишките започнала с Windows 3.1, защото той станал по-популярен от всички предишни версии взети общо.
Видове мишки и устройства :
Мишката се състои от две неща - едното е някакъв вид сензор или механизъм, който засича движението, а второто - контролер, който използвайки даден алгоритъм разбира повече за това движение и го предава към компютъра. Контролера е свойствен за всички видове мишки - механизма е различен и затова ще му обърнем повече внимание тук :
Трекбол
Принтери
Кратка история на принтерите :
Хартията едва ли скоро ще изчезне напълно като носител на информация. Точно затова от самото начало на компютърната техника се въвели и принтерите. Те дори били основно изходно устройство на първите компютри. Но ние няма да говорим за тях се. Нека обърнем внимание на домашните компютри. Едно от най-ранните принтиращи устройства било специална добавка към пишещите машини - то се свързвало към компютъра и се поставяло върху клавиатурата на пишещата машина - специална програма го направлявала кои клавиши да натиска и то го правело. От тези времена до днешните дни тази технология се развила и се формирал принтерът като периферно устройство.
Видове принтери :
Печатащо колело на принтер тип "Маргаритка"
Матричен принтер
Мастиленоструен принтер
Лазерен принтер
Скорост на печат :
Скоростта на печат се измерва в различни единици при различните видове принтери. Ето някои от тях :
Скенерите
Скенерите служат за прехвърляне на различни оригинали, като например – графики, снимки, текстове, и прочие от хартия в цифров вид (т.е. в компютъра). Скенера преубразува графичната информация в цифров вид и я подава на компютъра, където тя може да се обработи, запази във файл, редактира и прочие. Напоследък много популярни станаха програмите за оптично разпознаване на образи (OCR), благодарение на които сканираният текст може да се преобраува от образ, в обикновен компютърен текст, който може да се редактира с текстов редактор. В тази част от енциклопедията ще разберем какви видове скенери има и какви са техните предимства и недостатъци.
Важно :
Разделителна способност: Разделителната способност (резолюцията) на скенерите е показател за това колко качествено ще бъде сканираното изображение. Обикновенно тя се измерва в dpi – dots per inch - точки (пиксели) на инч. Примерно ако кажем, че един скенет има резолюция 300dpi, това показва, че за разстояние от един инч на сканираният материял скенерът разпознава и изпраща в компютъра 300 точки. Тази мерна единица също е показател и за принтерите, но при тях вместо разпознати точки, тя показва колко отделни точици мастило може да направи принтера на един инч разстояние на лист.
Интерполация : Често като видим реклама на скенер виждаме, че са обявени някакви огромни разделителни способности, но пише, че се постигат чрез интерполация. Какво означава тази загадачна дума. Просто – интерполацията е един софтуерен трик, при който софтуера на скенера (важи и за цифровите апарати) използва специален алгоритъм, чрез който взима всеки две съседни точки ит изображението и изчислява каква би трябвало да има между тях. За съжеление това е на само софтуерен, но и до голяма степен рекламен трик, защото няма реално увеличение на качеството на снимката – даже обратното. Така се получават огромни файлове, без действително да са с по-добро качество, от реално сканираният образец.
Ръчни скенери :
Ръчен скенер
По същество ръчният скенер много прилича на баркод четците, които се използват в магазините. В наше време този вид скенери вече са на изчезване и почти не се произвеждат. Повечето останали такива са черно-бели. Те имат доста недостатъци – първият от тях е това, че изискват много спокойна ръка, за да може образеца да се сканира правилно с тях – само ако мръдне при сканиране малко в страни това ведна се отразява на сканираното в компютъра, под формата на изкривяване. Затова когато се ползва такъв скенер има една хитрост, която може да се приложи – да се поставят стоманени линии от двете страни на образеца.
Барабанни скенери:
Барабанен скенер
Барабанните скенери се използват предимно при предпечатната подготовка, защото те създават свръх детайлни сканове на даден документ. При тях се използва т.н. фото размножителна тръба. Тя представлява цилиндър от прозрачен материал, на който се прикрепя листа хартия. В средата на цилиндъра има сложен сензор, който изпраща три светлинни лъча към хартията - после отразеното се връща и преминава през филтри за основните цветове, след които попада върху светлочувствителни елементи, които превръщат отразеното в електрически сигнали. Тези скенери, обаче са прекалено скъпи, за да се ползват от домашните потребители.
Плоскодънни скенери.
Плоскодънен скенер
Те са най-разпространените днес скенери. Срещат се навсякъде, а ниската им цена ги прави достъпни и за домашните потребители. Те са изключително универсални – могат да сканират всякакви обекти, които могат да се поставят на стъклото на сканиращото им устройство – като почнем от листове хартия и стигнем до корици на дебели книги, вестници и всякакви други плоски обекти. Какво е тяхното устройство – в същността им стои едно устройство, наречено CCD линийка. Тя представлява дълъг ред от светлочувствителни елементи, подредени един до друг, под формата на линийка. Тя се намира на едно устройство, наречено сканираща шейна. На нея също има и една мощна фотолуминсцентна лампа и преубразуваща електроника. При сканиране, стъпков електродвигател придвижва шейната под стъклото, на което се поставя сканираният обект. Лампата осветява обекта и различните участъци от него отразяват светлината по различен начин – отразените лъчи се насочват и фокусират, чрез оградала и лещи и попадат въру CCD линийката и се предава към компютъра. Така ред по ред цялото изображение се сканира с движението на шейната. Броят на елементите по CCD линийката е едно от нещата, които определят резолюцията на даден скенер – тя се нарича реална (истинска) резолюция и определя броят точки, които може да има по хоризонталата на сканираното. Вертикалата се определя от скоростта на стъпковият двигател. Електрониката, която определя постъпващото от линийката и го предава към компютъра прави това през определен времеви интервал – от това можем да си извадим извод за следното – колкото по-бързо придвижва сканиращата шейна двигателят, толкова по-ниска е резолюцията по вертикала и обратното.
Модеми
Ако сте изтеглили моята енциклопедия и сега я четете това най-вероятно е станало, благодарение на модем. Думата модем е смес от думите МОДулатор и ДЕМодулатор. Модема е устройство, което се използва за пренос на цифрова информация през телефонната линия. Модемът, който изпраща данните ги модулира в поредица от звукови сигнали и ги праща през телефонната линия, а получаващият - ги демодулира, обратно в поредица от цифри и ги разчита.
Модем
История :
Модемите се появили някъде през 60-те, като част от използваните тогава компютърни терминали, които се свързвали с големите компютри по телефона. По онова време примерно терминалът, който се намира в магазина на някоя голяма корпорация се свързва с компютърът в офиса, през телефонната линия, за да прати примерно информация за новите продажби. Това се извършвало с бавни 300bps модеми. Те били първите и са изключително лесни за разбиране, като устройство и начин на работа. Те използва метод, наречен frequency shifting, за да предават данни през телефонната линия - този метод замества цифрите от двоичната система с звуци с определени тонове и честоти. Примерно - 1,070Hz звук за 0-лата и 1,270Hz-в за 1-цата. Модемът, в голямата корпорация, пък предава с други честоти, за да не се смесват сигналите - 2,025Hz за 0-ла и 2,225Hz за 1-ца. Заради различните честоти двата модема могат да работят едновременно и се наричат модеми с пълен дуплекс (full duplex modem). Модемите, които трябва да се изчакват един друг, пък се наричат полудуплексни модеми (half duplex modem).
Модемите днес :
За да създадат по-бързи модеми се наложило на разработчиците да използват по-съвършени техники, за предаването на данни. Първо те преминали на phase-shift keying, а след това я подобрили до quadrature amplitude modulation - модулиране на честотата (като при радиото) - тези техники позволява да се вмъкне огромно количество информация, като се използва носеща честота на 3 000 херца. Тя се използва и в днешните 56К модеми. Следващата стъпка в модемната еволюция е т.н. ADSL - Asymmetric Digital Subscriber Line - те използват факта, че от всеки дом до телефонната централа има прекаран меден кабел. Този кабел сам по себе си може да носи много повече информация, отколкото да се използва гласова връзка, през самият телефон - така се достига до скорости до 1Mb/s на ъплоад и 8Mb/s на даунлоад. Има само един недостатък - може да се предлага главно от телефонни оператори, понеже модемът, приемник трябва да се намира не, къде, а точно в телефонната централа, най-близо до даденият дом, защото сигнала ползва кабела като кабел, а не като връзка с телефонната централа.
Интерфейси :
Днешно време модемите могат да се свързват с компютъра по различни начини - допреди най-разпространеният беше серийният порт. Той беше сравнително лесен за конфигуриране и предоставяше подходяща скорост за обмен на данни между компютъра и модема. Днес, обаче модемите доста надвишават по скорост модемите и затова трябваше да се измислят нови начини. През 90-те модерни бяха вътрешните модеми, които се поставяха на слот в компютъра - ISA, PCI - всички те предоставят един чудесен начин да е добави с лекота модем към компютъра. В последно време също има CNR или AMR карти, които работят в комплект с AC'97 звуковият чип вграден на дъното и също предлагат добри възможности.
Мониторите:
Монитори с електроннолъчева тръба
Moнитори с електроннолъчева тръба :
CRT монитор
Мониторите с електроннолъчева тръба са едни от първите, които се появиха на компютърният свят. Първите компютри обикновено се свързаха към телевизори, но с развитието на техниката се появиха по-прецизни монитори, с електроннолъчева тръба, които можеха да изваждат далече по-качествен образ. В сърцето на монитора се крие устройство, наречено електроннолъчева тръба (CRT), което ще разгледаме по-долу. Засега ще спомена само кои са най-важните показатели за един монитор. На първо място това е размерът му - той се измерва в инчове, като се измерва разстоянието от единият ъгъл до другият. Стандартните размери на днешните монитори са между 15 и 20 инча. Следващият важен показател за мониторите е максималната разделителна способност, на която могат да работят - тя определя колко пиксела (точки) могат да показват те, като се състои от две числа - едно по вертикалата и едно по хоризонталата - примерно ако монитор има 640 точки по хоризонталата и 480 по вертикалата казваме, че има разделителна способност 640х480 (VGA резолюция). Последният показател на мониторите е максималната честота на опресняване по вертикалата. Колкото по-голяма е тя толкова по-бавно ще се изморяват очите при работа с монитора - обикновено е между 85 и 100 Hz (пъти в секунда).
Устройство на електроннолъчевата тръба :
Електроннолъчевата тръба се състои от много компоненти, но в нея се откриват три големи блока :
Схема на електроннолъчева тръба
а) Електронна пушка (1) : Това, което кара тръбата да работи е добре фокусиран лъч от електрони. Той се създава в първата и най-важна част от тръбата - електронната пушка. Тя се състои от катод, няколко метални пръстена и нагреваема жичка. Катодът представлява метална пластинка. Тя се намира пред нагреваемата жичка, която я затопля и благодарение на това от него се отделят електрони. Пред катодът има няколко метални пръстена, които служат за ускорение и фокусиране на електронният лъч те служат като анод. Катодът и анодът се свързват към източник на високо напрежение и между тях се създава потенциал. Когато електроните се отделят от катодът се насочват към анодът, но тъй като се движат с твърде висока скорост преминават през отворът в пръстена и продължават под формата на мощен електронен лъч (2). При цветните кинескопи, като този на картинката горе се открива още един елемент - т.н. маска (3). Тя представлява мрежа, или метални лентички, успоредни една на друга, които са с положителен заряд - те са там, за да се фокусира електронният лъч точно върху правилната кутийка на екрана - както виждате екрана се състои от шарени точки (5) от различен луминофор, групирани в тройки (триади - синьо, зелено, червено) от основните цветове. Именно по това кои от тях са избрани се формира точният цвят на точката, която образуват. Маската се намира пред триадите, и то така, че да пропуска лъча само точно върху различните части от триадата - тоест, да не може лъча да уцели мястото, примерно между две точки от триадата - тогава на екрана ще се получи странна смесица от цветове, повече, отколкото смислен образ.
б) Фосфорен екран (4) : При електроннолъчевата тръба образът се създава върху екран покрит с луминофор (съединение на алуминият с фосфора). Когато лъчът достигне до екрана той кара определени точки от него да светят. Лъчът се движи по екрана благодарение на отклоняващата система и по този начин върху него се образува образът.
в) Отклоняваща система : За да се движи лъчът по екрана се използва отклоняваща система, която работи на принципът на движение на електрони в магнитно поле. Тъй като електроните са заредени частици те се отклоняват в определена посока, когато попаднат в определена посока. Чрез използване на две двойки бобини (по една за вертикално и хоризонтално отклонение) става възможно лъчът да сканира екрана свободно.
Тези дисплеи преди бяха преимущество само на лаптопите, а днес ги виждаме навсякъде. Историята им е стара, като самите компютри, но нея няма да я засягаме тук. Преди години първите лаптопи се нуждаеха от лек, тънък и електрически не ангажиращ дисплей. Наистина първите имаха вградена електроннолъчева тръба и в следствие на това не можеха да работят на батерия. След това се появиха първите плазмени дисплеи, но и те не бяха решение - те са лакоми за енергия, а и при първите картината никак не беше красива. И така се въведоха първите LCD-та, като решение на този проблем - те бяха черно-бели, без подсветка и много напомняха на тези на първите GSM-и. Нека разгледаме тук в хронологичен ред по-важните LCD технологии.
LCD технологии :
Предимства и недостатъци на LCD :
LCD дисплеите имат следните предимства :
LCD дисплеите имат следните недостатъци:
Типове TFT дисплеи :
Проекторът е устройство, което се използва за проектиране на екран или стена на образ, създаден в компютъра. Те обикновено се свързат към порта на монитора и могат да служат точно като монитори. Използват се най-често на презентации, представяния или за прожектиране на филми. Има различни видове проектори, всеки с различно устройство, но главно едно основно. Състои се от малък LCD дисплей, който се слага пред мощна лампа. Светлината преминава през него и той действа като филтър за лъчите и - образа се фокусира през оптична система и се поектира върху повърхността срещу проектора.
Съвременен мултимедиен проектор
Днес на пазара има богат избор на проектори, като започнем от най-евтините модели, за домашни потребители и стигнем до скъпите, професионални модели за пермементен монтаж. Също се различават и от набора портове, които притежават - стандартно се свързват към порта на монитора, но има и модели с USB връзка, аналогов видеопорт, DVI порт и какво ли не. Вече има дори модели, които имат порт за карта с памет, на която се съдържа презентация, видеофилм или снимки, и проектора сам ги зарежда и проектира и дори модели с безжична връзка.
Лумени :
Яркостта на един проектор се измерва чрез специална единица, наречена лумен (или ANSI лумен). Лумените, които един проектор притежава се определят с няколко измерваният на осветената повървхност. Ето няколко примера - една малка стая може да се освети изцяло със 600 лумена. Голяма зала - 2000. Една 60 ватова лампа осигурява около 700 лумена, а 100 ватова - 1300.
И въпреки всичко това засега проектора си оставя скъпо устройство, което не е достъпно за всички.
|
Сайтът е изработен за ПТ2 по модул "Приложен
Софтуер" 2009г. ПГЕЕ "Апостол Арнаудов"
|